På kort
- Valg av e-handelsplattform kan være en krevende oppgave. Derfor gir vi deg noen konkrete råd og tips for å hjelpe deg i prosessen.
- Vi vil også vurdere styrker og svakheter for noen av de mest populære e-handelsplattformene.
- Til slutt vil vi også ta en titt på de nyeste trendene innen e-handelsplattformer og teknologi.
Hvor skal man starte når man skal velge en e-handelsplattform?
Det viktigste er å vite hvilke forretningsmessige behov du har og kunne skille mellom de viktigste og mindre viktige.
- Hygienekriteriene omfatter faktorer som må fungere på en nettbutikk for å gi en god brukeropplevelse. Det inkluderer: checkout, fraktalternativer, betalingsmuligheter, søkefunksjon, kategorisering, filtrering, sortering, kampanjer, hastighet, og søkemotoroptimering.
- Ditt eksisterende eller fremtidige systemlandskap setter også noen premisser. For eksempel, hvis du må integrere med en spesifikk ERP-løsning, er dette en viktig faktor å ta hensyn til ved valg av plattform.
- Det er også viktig å tenke på fremtiden og skalering. Hvor vil du være om et år, tre år eller fem år? Dette er viktig fordi faktorer som omsetning, antall produkter og markeder vil påvirke valget av plattform.
- Forstå rollen til nettbutikken i bedriften og tilgjengelige ressurser. Har bedriften mye teknisk kunnskap eller vil de minimere tekniske oppgaver? Eller litt av begge deler? Dette påvirker valget av plattform.
- Så kommer økonomi inn. Skal du tenke kostnadsbesparende eller har du mulighet for å investere? Hvordan påvirker valget fortjeneste og skalerbarhet fremover? Det finnes mange plattformer med ulike styrker, kvaliteter og priser.
Vi vil nå se nærmere på de 5 ulike kriteriegrupper:
1. Hygienekriterier
Hastighet
Det er viktig å vurdere hastigheten når du velger en e-handelsplattform. Dagens forbrukere forventer raskt sideinnlasting. Be om minst 2-3 referansenettbutikker og sjekk hastigheten med Google Page Speed. Lær også om Core Web Vitals for å forstå de ulike nøkkeltallene.
Hosting og sikkerhet
Det er viktig å tenke på hosting når du velger en nettbutikkløsning. Sjekk om du trenger å kjøpe en ekstra hosting-tjeneste, eller om dette er inkludert i lisensen. Tenk også på skaleringen under store kampanjer, som Black Friday. Sjekk om hosting-leverandøren tar regelmessige backups og om de har tilstrekkelig sikkerhet og SSL-teknologi på plass. Hvis du ikke forstår disse begrepene, bør du stille spørsmål til leverandøren, rådgiveren eller hosting-partneren din.
, hosting, D2C, B2C, B2B, Design, look & feel, SEO, betaling, frakt,
2. Systemlandskap
ERP integrasjon
En viktig kriterie som du må være tydelig på er integrasjon til ERP. Bruker du Tripletex kan du ganske enkelt få ordre fra Shopify og Woocommerce inn i ERP gjennom integrasjonspartnere så som den danske Pairy eller Norske Iizy. Det finnes også mange andre. Slike løsninger koster gjerne under 1000 kroner per måned (pairy koster p.t. 149 kr / måned opptil 3000 ordre per måned).
Disse samme kan også løse integrasjon mot Business Central og mange andre ERP løsninger.
Det er altså viktig å sjekke med plattformene og partnere, hvordan få ordre til ERP, og om det ikke finnes enkle løsninger for dette, bør du be om et pris på forhånd (gjerne fastpris).
Ordrehåndtering
Lagerverdi
3. Skalerbarhet i fremtiden
Antall produkter
Internasjonal strategi
Omsetning
4. Ressurser og teknisk kompetansenivå
5. Økonomi
De mest populære e-handelsplattformene
Centra
Jetshop (Norce Commerce)
Avensia sine løsninger
Mystore
24nettbutikk
Shopify og Shopify Plus
Woocommerce
Shopware
Adobe Commerce Platform – Magento og Magento Open Source
Optimizely
CommerceTools
Crystallize
Organisatoriske utfordringer – motargumenter
Utfordringen kan være at du allerede er på en plattform som ikke skalerer godt nok, men å bytte derfra til noe bedre er en vanskelig beslutning. Dette er gjerne argumenter du kan møte:
- det bli for dyrt
- det krever for mange endringer i eksisterende systemlandskap – det vil forstyrre driften for mye
- vi har for mange andre systemer som må oppgraderes først
- vi har ikke kompetansen til dette
- det er for store risiko knyttet til plattformbytte: nedetid, migrering av kundekontoer, synlighet i søkemotorene – man risikerer å miste omsetning, og ødelegge kundeopplevelsen
Argumentene er ikke dumme i seg selv, og dersom plattformet selskapet befinner seg på fungerer, bra, kan det godt være en fin strategi og bare nøye seg med mindre oppgraderinger. Men det finnes selskaper som aldri tørr å ta steget og lar sine systemer bli liggende alt for lenge. Slike selskaper faller gjerne langt bak konkurransen og kundeopplevelsen følger ikke dagens standard. I verste fall kan dette ha veldig langvarige konsekvenser for både omsetningen og selskapets resultat på sikt.
1. Ny plattform kan faktisk bli vesentlig billigere
Gartner vurderer at innen 2023 vil prisene for B2C digitale handelsplattformer være 30% lavere enn i 2019, på grunn av standardisering og «headless» implementeringer og at innen 2024 vil IT-kostnadene ved å administrere SaaS-drift halveres som følge av å adopsjon av “Composable architecture”. Det kan derfor være at selskapet vil på kort tid spare inn eventuelle investeringer som blev tatt som følge av plattformbytte.
2. Få konkurransefortrinn i tøff markedslandskap – og få økt omsetning
Hva taper man ved å bli på den gamle plattformen? Hva er kostnadene ved manglende innovasjon eller dårlig konverteringsrate? Disse kostnadene kan være mindre enn risikoen og investeringene ved å bytte plattform. Hvor mye mer hadde selskapet omsatt dersom konverteringsgraden var 2% istedenfor 1,5%?
Motsatt kan man spørre: hva kan vi som selskap eller varemerke vinne ved å være mer innovative en konkurransen? Kan vi skape vesentlige teknologiske konkurransefortrinn som gjør at vi vinner kundene og tar større markedsandeler?
3. Bli kvitt gamle vaner – spar tid og penger
I et eldre organisasjon kan det være gamle gjøremåter som er inngrodd i rutiner og vaner. Et plattformbytte er en fin anledning å gjennomgå funksjoner de ulike ansatte har og kanskje finne enklere og mer effektive måter å gjøre ting på. Man skal ikke se bort fra at ved hjelp av ny teknologi blir kanskje mange av oppgavene allerede løst av software.
4. Bygge nytt kompetanse tar tid
Jo tidligere du kommer i gang med digitalisering, jo bedre egentlig. Det tar tid å bygge riktig kompetanse i selskapet, og finne ledere som kan lede en moderne digital team. Dette skjer gjerne ikke over natten, og dersom du nøler med slike endringer, blir det ikke noe lettere i fremtiden, og du må alltid regne med at det er en lenger prosess ikke bare for å få et nytt verktøy på plass, men få hele selskapet med til å bruke verktøyet optimalt.
5. Støtte selskapets visjon
Ved å bruke en mer moderne platform, med bedre integrasjoner, blir ikke e-handelsplatformen et element som begrenser utviklingen. Motsatt kan en gammel system både ødelegge, forhindre og forsinke prosesser i et selskap som ønsker å bevege seg raskere frem i det teknologiske front.